fredag 9. oktober 2009

Security alert

Janne har vasket passet sitt i vaskemaskinen ved en feiltakelse, så vi dro ned til representasjonskontoret på tirsdag for at de skulle ta en kikk på det. Passet hadde klart seg overraskende bra gjennom en liten runde i vaskemaskinen, og det holdt å kleske på litt godt, gammeldags skolelim.

Med det samme jeg var der, benyttet jeg anledningen til å spørre om de kan sette meg på SMS liste for å få meldinger om når det er uroligheter i området. Det var helt ok for dem.

Det gikk ikke mer enn en time før den første meldingen tikket inn om demonstrasjoner her og der, og at FN stab bes unngå å være der. Etter enda en time kom det melding om steinkasting på Qalandiya chekcpoint og at man anbefales å bruke diverse andre checkpointer. Innen dagen var omme, hadde jeg fått 5 sikkerhetsmeldinger.

Sånn har det fortsatt. I morges våknet jeg til to lange, dramatiske meldinger. Den ene omhandlet veisperringer i gamlebyen og Øst Jerusalem og mulige sammenstøt mellom politi og demonstranter, og at FN stab må ha radione sine på når de reiser rundt i byen idag. Den andre handlet om at det forventes demonstrasjoner og sammenstøt i de store byene på Vestbredden, særlig etter Fredagsbønnen, og hvilke veier og checkpointer man bør velge i stedet for hvilke andre veier og checkpointer. I tillegg en advarsel om å være ekstra forsiktig når man kjører på Vestbredden idag.

Jeg ante ikke at det er SÅ utrolig her. Hver eneste dag skjer det ting. Disse meldingene som tikker inn og tikker inn gir meg en følelse av å leve i en krigssone, og de gjør det ikke mulig å late som at det egentlig er ganske fredelig... Kanskje det hadde vært bedre å be dem slutte å sende meg disse meldingene, og heller bare sørge for å fjerne meg når jeg kommer oppi uroligheter. Samtidig er det jo viktig å motta dem for å kunne unngå fare... ikke minst når jeg har ansvar for andre. Så nå er jeg litt i villrede om hva jeg skal gjøre. Beholde meldingene og føle at jeg lever i en krigssone, eller la meg selv leve litt mer i 'denial', ha et mer avslappet liv, men risikere å plutselig dumpe oppi ting og tang?

Mange store dilemmaer og ting å ta stilling til...

God helg alle sammen.

Ingjerd :-)

4 kommentarer:

Jannebjerk sa...

Ironisk at dette innlegget ble skrevet fem timer før jeg dro til Calandia.....

Silje sa...

hmmmmm.... hva med heller å få meldinger på mail, slik at du selv kan kontrollere når du skal lese de?

Øystein sa...

det koker vel egentlig ned til om du klarer å overse alle meldingene som ikke angår deg direkte... Men hvis du ødelegger nervene på å gå rundt å tenke på alt som skjer rundt om kring, så er det bedre for helsa å leve i fornektelse og heller få en overraskelse i ny og ne...

Ingjerd i Jerusalem sa...

Sant sant... gode tips, Silje og Øystein... og Janne, pass deg for Calandia... jeg har fått iallefall 4 meldinger den siste uken om steinkasting der...