tirsdag 6. oktober 2009


Mandag i forrige uke var det Yom Kippur, og så snart det var over - ved solnedgang - var folk allerede igang med å kjøre inn store lass med palmegrener inn i Pisgat Zeev, der jeg bor. Helt fram til fredag, da Sukot (løvhyttefesten) startet, kunne jeg se folk kjøre rundt med palmegrener stikkende ut av baggasjerommet i bilen sin på vei hjem for å lage en løvhytte.

Jødene lager løvhytter til minne om da Israelsfolket bodde i ørkenen, i løvhytter (ganske forenklet fortalt). Og det er ganske morsomt at folk faktisk gjør det fortsatt. Soldater lager også sine egne løvhytter i militæret.

Det er veldig morsomt for barn, for de pleier ofte å sove i løvhyttene om natten - særlig nå når det er god temperatur. Andre spiser bare i løvhyttene sine. Alle naboene mine har laget sine egne løvhytter på balkongen.

På fredag hang jeg opp en klesvask om morgenen (selvsagt før Shabbat startet). Kona i familien under gjorde det samme, og vi begynte å prate (egentlig fordi vi har problemer med lekkasje fra meg til dem - det er dessverre derfor vi har mest kontakt).

Sønnen hennes var også der, og de spurte om jeg ville komme ned og se på Suka-en deres (dvs. løvhytta). Det ville jeg selvfølgelig. De hadde laget om balkongen til en hytte. Riktignok uten bruk av palmeblader, men med diverse dekorasjoner og sånn - som de har fra år til år, nesten som julepynt. Der skulle de spise i løpet av denne uka som Sukot varer. Sønnen var veldig stolt over hva de hadde fått til der nede.

Jeg mistet foto appratet mitt i sommer, så jeg måtte finne noen bilder på internett istedet for å ta dem selv. Her er en løvhytte i en hage:


Og her er urbane løvhytter i en by, kun overbygg over balkongen:

Nabokona var overrasket da jeg sa at vi ikke feirer løvhyttefesten i Norge, for hun har sett massevis av norske turister her for å feire. Så hun trodde at vi også har ferie nå. Da forklarte jeg at jødiske høytider og fester også har en viktig betydning i vår tro og bibelske bakgrunn, selv om vi ikke feirer dem selv. Så mange kristne kommer hit for å se hvordan jødene feirer dem, og for å være en del av det. Det virket som at hun var stolt over å høre det :-)


Ingen kommentarer: