fredag 21. juni 2013

Tilbake til Bir Zeit

Jeg har ei veldig god venninne i London som heter Robin. Hun kommer hit med ujevne mellomrom og besøker det Palestinske Bibelselskapet og oss som jobber der. For tre år siden besøkte jeg også henne i London.

De er her akkurat nå med et team fra den amerikanske kirken i London, og i går var de i Bir Zeit og hadde opplegg for kvinnene der. At jeg er her når de kom, er en av tingene jeg er kjempeglad for. Så i går kjørte jeg bilen gjennom Vestbredden (vanligvis kjører jeg gjennom Jerusalem, det er mye raskere) og helt til Bir Zeit. Det var virkelig en frihetsfølelse å kjøre ut av Betlehem - om jeg så ikke krysset inn til Jerusalem.

                                    

Teamet presenterte seg selv. Det gikk mest på hvor mange barn hver og en har og hvor gamle de er, eller hva de jobber med. Størst applaus fikk Mary på bildet over, for hun har fem barn - fire sønner og ei datter. `Hun er akkurat som araberne´, kommenterte damene i Bir Zeit. He he...

Kvinner verden over er ofte opptatt av mat, og trenger flere ideer til oppskrifter. Teamet fra London hadde med seg ei kinesisk jente som demonstrerte hvordan man lager en kinesisk nuddelrett med ingefær, kylling og gode smaker. De lokale damene noterte oppskriften med stor entusiasme. Mens dette skjedde, var jeg oppe og hjalp til med å lage småkaker, så jeg har ingen bilder av demonstrasjonen :-)

Etterpå demonstrerte damene fra Bir Zeit hvordan man lager en lokal tradisjonell rett: Msahhan. Da var det utlendingene som noterte flittig. Da alt var ferdig, spiste vi sammen.


Teamet hadde også tatt med kakedekorasjons - ting fra USA og England, hvilket var veldig populært. En ting jeg likte var også at de viste hvordan man kan farge sukker med konditorfarge og bruke det til å dekorere kaker, sånn at de lokale senere kan gjøre det selv - at de ikke MÅ bruke ting som er importert fra USA. De viste også hvordan man kan lage farge ved å bare putte konditorfarge oppi glassur som man kjøper på boks. Jeg lærte iallefall noe nyttig!


Noen av de fine kakene:


Det var en kjempefin dag i Bir Zeit. Jeg har faktisk ikke vært der på halvannen måned, og jeg har savnet det! Det ble et slags ´hadet´ til damene for min del. Det blir for langt for meg å reise hver uke nå som jeg ikke kan reise gjennom Jerusalem (over halvannen time hver vei!), men jeg satser på å komme en gang iblant. 

De var jo søte også, de har bedt for meg og fulgt med på visumprosessen. De ønsket å trøste så godt de kunne og prøvde å overbevise meg om at jeg trenger jo ikke Jerusalem... Vi har jo så mye bra på Vestbredden, for eksempel ruiner i Taybeh, badebasseng i en annen landsby (som begge er halvannen time unna meg) og mange fine shopping sentre i Ramallah. De har jo helt rett i det, det er mange fine steder jeg fortsatt kan reise til. Jeg må bare oppdage dem! 


Ingen kommentarer: