onsdag 8. april 2009


Selv om jeg har klaget på at jeg savner Norge i påsken og gjerne skulle vært på hyttetur på fjellet osv, er påsken faktisk den beste tiden å være her på. Palmesøndag er det en kjempeparade fra Oljeberget og ned i gamlebyen. Jeg var altfor sent ute, og paraden var nesten over da jeg kom. Jeg spurtet in gjennom New gate og skulle prøve å finne noen venner som var i paraden. På vei gjennom gamlebyen støtte jeg på mange som disse, turister som har forlatt paraden, men som fortsatt har palmegrener i hendene.

Jeg nærmet meg Via Dolorosa, og der var det jammen en turistgruppe som markerer langfredag på forskudd. Her er de i en kors - prosesjon på en av Via Dolorosa's stasjoner.

Endelig kom jeg ned til der speiderne og all actionen var, og heldigvis fikk jeg med meg slutten av paraden. Her masjerer de ut av gamlebyen igjen.

Danskepresten Olsen er alltid på plass der det skjer. Og han er usedvanelig stolt av sitt fedreland.

Speidere med sekkepipe-korps er gjengangeren til jul og påske. Det blir alltid god stemning når de setter igang å blåse!!!

I går kveld hadde vi påskemåltid, dette hos prest Olsen, sammen med masse dansker og noen nordmenn. Vi spiste symbolske bitre urter dyppet i saltvann, bittert blandet med søtt, og alt dette blandet med liturgi og forklaringer. Maria, dansk kirkevoluntør, hadde laget en fantastisk middag :-)

Jeg, Randi, Christian (voluntør på Caspari) og en kompis av Christian som er på besøk i påsken.


Det er litt av sånn som vi feirer påske her :-)
PBS har forresten ikke ferie før neste uke, siden vi feiret jul med katolsk, luthersk og evangelisk kalender, har vi påske med den ortodokse kirken. Rett skal være rett.
God påske alle sammen!

Ingen kommentarer: