mandag 9. mars 2009

weekend i øvre Gallilea

I helga var det tid for ny tur med de israelske vennene mine igjen. Denne gangen var vi bare 6 - 7 stykker, og vi dro til en druserlandsby i øvre Gallilea, rett ved grensen til Libanon. Druserne er mystiske for meg, de er arabisktalende, men tjener i den israelske hæren og er tydeligvis veldig glade i israelere. De har visstnok en tanke om at de alltid skal være lojale mot myndighetene sine, uansett hvem disse måtte være.

Vi koste oss på turen, hadde kaffepause flere steder, og var til og med innom en inflytningsfest. Men endelig, 7 timer etter at jeg dro fra Jerusalem (kunne klart det på 2,5 timer), var vi framme i landsbyen. Her spiser vi hjemme hos en druserfamilie som har restaurant i huset sitt.

Her er de... En utrolig bra gjeng som er den beste avslapping for meg å være sammen med når jeg skal koble helt ut og samtidig ha det gøy. De snakket engelsk hele helga også, til ære for meg. Bra gjort :-)


Vi hadde leid to rom hos noen drusere som har bygget noen ekstra rom på eiendommen sin. Turens trubadur var vekkerklokke med egenkomponert sang og påfølgende te-servering. Selve frokosten bestod av bare hjemmelagede ting, som ost, syltetøy og masse druser - mat.

Det var mørkt da vi kom kvelden før, og det var kjempeeksotisk å våkne opp på lørdag og kikke rundt i druserlandsbyen vi bodde i. Det var geiter og høner som trippet rundt omkring også, ganske morsomt.
Shiri er den som nesten alltid planlegger turene. Her leser hun kart for å finne ut hvor dagens fottur skal være.

Shira og meg i vinden. Shira er hun jeg først ble kjent med i turgjengen, og som introduserte meg for alle de andre.

Her kjører vi fra en druserlandsby til en annen. Shachar henger ut av vinduet og tar bilder. Utrolig idyllisk, landlig og grønt. Jeg begynte å glede meg til sommerferien. Det var over 30 grader!


Det blomstret skikkelig overalt... Kan nesten ikke beskrives med et bilde engang, hvor vakkert det var.

Vi hadde mange fotografer på turen... Her er Shira i farta.

Et tre med masse mose på. Hadde vært kult med en biologitime her oppe. Mange annerledes planter og trær.

Sola begynte å gå ned da vi var nesten nede ved bilene igjen. Vi brukte utrolig lang tid på vei tilbake til Jerusalem/Tel Aviv igjen. Dette er folk som vet å nyte livet og stresse ned. Jeg trenger å lære!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

oioioi! så fine bilder!