tirsdag 30. desember 2008

Oppdatering...

Hei igjen!

Jeg sitter i Nazareth og har hatt en turistdag med familien og noen venner av oss her i byen. Det er imidlertid helt umulig aa ikke vaere preget av det som skjer i Gaza. De siste par dagene har jeg kjoert mye rundt, og overalt moeter jeg paa lange militaere kolonner paa vei mot grensen til Gaza. Jeg har ligget i sneglefart etter et par tankser paa motorveien ogsaa. I morgenrushet i dag laa jeg etter en slik lang kolonne av militaere kjoeretoy. Jeg kikket inn i den bakerste av dem, og saa en fyr som sikkert ikke er mer enn 20 aar. Han royket som en svamp og saa ekstremt nervoes ut. Han hadde ingen ansiktsuttrykk, bare helt tom liksom. Det stakk meg i hjertet faktisk. Og det er helt surrealistisk at her er det alvor, ikke bare en daarlig film eller en militaer oevelse. Denne tenaaringen var paa vei til Gazas grenser, og hvem vet hva som vil moete ham der.

Aa ligge etter disse kolonnene, vite at de kanskje kommer til aa fororsake mye blod... og at jeg bare sitter helt vanlig i min lille bil og kjoerer bak dem, har faatt meg til aa foele meg utrolig maktesloes. Verden er plutselig helt absurd og gal paa et vis.

Det er ogsaa helt uvirkelig aa tenke paa alle de som er drept bare de siste par dagene. Jeg begynte aa tenke paa hvor mange som var i fullt vigoer da vi feiret jul for faa dager siden, men som er doede naa. 360 doede er et enormt antall, og jeg blir kvalm av aa tenke paa hvor lite et menneskelig synes aa vaere verdt i det som skjer paa Gaza naa.

Jerusalem er fortsatt et greit sted aa vaere. Folk overalt er preget av det som skjer, og stemningen er litt paa 'hold' liksom... som om folk holder pusten. Jeg holder meg stort sett unna Vestbredden fortsatt, og det samme gjoer voluntoerene.

Det var alt for naa. Ingjerd

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kjaere snuppa!! FEliz Ano Novo:-) Som vi sier det i Portugal!! Tenker paa deg og paa alle de kjaere i Israel og Palestina. Veldig bra at du holder oss oppdatert med hva du opplever og om hvordan du opplever situasjonen der nede. Det hele er virkelig tragisk.

Hils til alle jeg kjenner og si at jeg tenker paa dem.. Jeg savner dere . GUd velsigne dere i boettevis. klem Irene

Operamint sa...

Kjære Ingjerd. Takk for at du skriver litt om situasjonen på bloggen din. Er så uvirkelig for lille meg som sitter her i trygge Oslo... Mange gode tanker og klemmer til deg:) Hils familien hvis de fortsatt er der!

Klemmer fra Stine Pernille

Anonym sa...

Hei og god jul!
får balndede følelser av å lese denne bloggen (først gøy og så trist)... Dere har hatt en ganske annen jul enn meg, ja... Men det er bra at dere er trygge... hvis du snakker med mamma kan du jo si at vi er trygge vi også... ho var litt nervøs med tanke på bilen... som kanskje er skaens kjerne angående spenning i min jul... som kun inkluderer dødsfallene til en gris og et par høner... Du vet hvordan det fungerer:) her er det kaldt nå... hockeyføre...

Ingjerd i Jerusalem sa...

Tusen takk, Irene, Stine Pernille og Øystein.

Irene, du er fortsatt savnet her - ikke bare av meg, men mange som spør etter det.

Stine, klem tilbake til deg. Familien dro idag, så får ikke hilst dessverre

Øystein, du må nok oppdatere mamma om bilen din selv men hun blir sikkert glad for at du er trygg. Høres ut at som at du har hatt en gøy jul! Gaven til deg er på flyet til Budapest akkurat nå. Klem