lørdag 23. mai 2009

PBS-nytt

For dere som ikke er så kjent med forkortelsen, kan jeg informere om at PBS står for 'Palestinian Bible Society'. I Palestinsk kultur (egentlig Midtøsten kulturer generelt) står familien veldig sterkt, og PBS er intet unntak. Det skjer det stadig ting på familiefronten... forlovelser, bryllup, fødsler... (jeg har ikke bidratt til statistikken på noen som helst måte foreløpig...).

Mange av mine blogglesere har fulgt Karin Riska før meg. Hun fortalte mye om Gazateamet. Rana (søster til Rami Ayyad som ble myrdet) og hennes mann William fikk ei lita jente på torsdag. Og det som er ganske gøy er at de har kalt henne Karin! Jeg har ingen bilder av henne enda, men det får bli en gang senere. 

PBS har en artig tradisjon på at når noe av dette skjer, drar så mange som mulig fra organisasjonen på besøk til dem det gjelder. Fredag var vi en gjeng på ca. 12 stykker som tok ut på tur. 

Her er Rania og Nourel, sjefens lille hjerteknuser, på checkpointen på vei inn til Nablus. Denne byen er ikke så lett tilgjengelig - med tøffe checkpointer i alle inngangene til byen, og jeg har bare vært der en gang før - i 2000. Det kommer nok mer om Nablus senere, for i morgen skal vi på orntlig tur dit... og se på severdighetene og sånn. Byen ligger ca. en time - halvannen fra Jerusalem. 

Her er vi hos Gabi og Manal. De giftet seg i oktober. Hun fortalte meg at de møttes i juli og giftet seg tre måneder senere. Når du treffer den du vil ha, er det jo ingen vits i å vente, mente hun... Jeg påstod at jeg nok kommer til å bruke lenger tid enn det fra jeg treffer mannen til vi er gift, men hun svarte med at det får jeg vente å se. Hun var ikke så sikker på det, og jeg gadd ikke å argumentere videre. 

Så bar det videre til Ramallah, der Ahmed bor. Ramallah er nesten en time fra Nablus. Ahmed fikk sønn nummer to i desember. Vi ble servert utrolig deilig middag (som de kaller lunch her - frokost er klokka 11, lunch er alt fra 3 - 5). Vi sitter og kikker... kanskje det er barnet... eller maten. Alt var i den retningen. 

Og på bildet under her har vi noen av gutta boys + Nourel. Jeg har lagt merke til at palestinere er utrolig glade i barn. Når det er barn tilstede får de ofte all oppmerksomheten. Så er de utrolig søte også, da :-). 

Vi er bare ca. 35 ansatte, men jeg vet allerede om 2 gravide + Rana som akkurat fødte, og to som gifter seg, en i mai og en i juni. Også har vi en som er forlovet men som kommer til å gifte seg i USA (så da drar vi ikke på besøk). Dessuten var det et skikkelig baby boom for et drøyt år siden (ca. 4 barn), og det er ikke så usannsylig at noen kanskje begynner på ny runde snart. Det er bare mine spekulasjoner, da. Men det er jo bare koselig å ha en god anledning til å reise rundt på besøk til alle sammen. 


1 kommentar:

Morten sa...

Hvor er det et godt skrevet indlæg Ingjerd... Og virkelig flotte billeder. Klassisk blog-stil :)