lørdag 10. januar 2009

Glad jeg er i Jerusalem, for i Oslo er det så mye vold og bråk

Folk her følger godt med på nyhetene, og mange har fått med seg hva som har skjedd i Oslo. I går ble jeg oppringt av en palestiner som skulle gi sin sympati for hva som skjer i hjemlandet mitt. 'I want you to know that we are against it' (knusing av vinduer). Det blir nesten litt ironisk når Norge krangler pga. Gaza og palestinerne her ringer for å trøste meg. Jeg tror kanskje Jerusalem er roligere enn Oslo for tiden.

Dere er kanskje snart herdet for dårlige nyheter fra Gaza, men her har jeg en til: I går ettermiddag ble bygningen der butikken og kontorene til Bibelselkapet i Gaza truffet av en rakett. Vi vet enda ikke hvor mye som er ødelagt. Vi vet heller ikke enda hvem som sendte raketten. Jeg legger ut mer info når vi har mer.

I morra tidlig kommer det to praksisstudenter fra diakonistudiet på Diakonova: Eli Sønmør og Hans Eskil Grødem. Begge er gode venner av meg fra før. Jeg har bodd sammen med Eli i 2 år også. Jeg gleder meg masse! Hans Eskil skal hovedsakelig være på studentsenteret i Bir Zeit, og Eli skal være med meg. Praksisen deres blir jo preget av det som skjer, og noe av programmet blir kanskje også forandret. Jeg tenker imidlertid at dette kan gi dem et realistisk bilde av hva internasjonal diakoni kan være. Det er vanskelig å planlegge, ting går ikke alltid smooth, menneskene man treffer har mange følelser i forhold til det som skjer og det er en konstant utfordring å møte dem på en god måte - uten å slite seg selv helt ut samtidig. De kommer iallefall til å få et unikt innblikk i hva som skjer på grasrota i en slik situasjon, særlig Hans Eskil som skal bo i Bir Zeit. Så jeg håper alt i alt at de kommer til å få seks lærerike og givende uker her, selv om jeg ikke er i tvil om at det blir utfordrende også.

God helg!!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Takk for nok en blogg. Idag har vi hatt høytlesning fra bloggen din i stua. Vidar er veldig interessert. Vi hadde middagsgjester i går og da var Gaza og det som skjer i Oslo, samtaleemne. Det er utrolig for et sinne som vekkes. At folk kan miste besinnelsen sånn... Men bombingen fortsetter i Gaza og hver dag vil flere og flere få dette sinne og terrorister fødes... Forferdelig...!

Anonym sa...

Jeg må jo le litt når du får trøst av palestinerne fordi det blir knust noen ruter i Oslo, ja... men det er jo også litt spesielt når de sier at det ikke har vært sånne demonstrasjoner siden blitz herjet som verst på 80-tallet...

Men jeg er stolt av det du driver med der nede, fortsett å være en fredelig plett i et ufredelig område:)

Anonym sa...

hehe, hvor er det herligt. I København blev en politimand bidt i benet af en demonstrant. Så ophedede er gemytterne.

Einar sa...

Genialt å få besøk av Eli og Hansi, da! Kos dere!