tirsdag 20. januar 2009

Normalisering midt i alt det unormale

Hos en gammel dame i Jeriko...

Heisan!


Livet her er virkelig tosidig, parallelt med en grusom krig i Gaza (ca. 8 mil unna - heldigvis er det en våpenhvile i skrivende stund, selv om den er skjør...) lever jeg samtidig helt normalt i Jerusalem og omegn. Evnen mennesker har til å tilpasse seg og gjøre det beste ut av situasjonen er helt utrolig, og noe som har imponert meg i mang en historietime. For eksempel, hvordan mennesker laget seg et dagligliv selv om de var slaver, eller hvordan folk aldri sluttet å snakke om trivielle ting som ekteskap og hvordan de skal lage god mat, selv i de verste intifada tider.


Det fortsetter å renne inn tragiske historier fra Gaza. Leiligheten til en fra teamet vårt, som er i Betlehem nå, er blitt total skadet av en rakett. Nå graver de fram massevis av mennesker rundt hele Gaza som var levende begravet og tusener på tusener har ingen hjem å vende hjem til. Og noe jeg synes er enda verre er alle de som har mistet familiemedlemmer. Jeg kan ikke tenke meg noe verre. Og hva har egentlig krigen oppnådd bortsett fra masse blod? Både Hamas og Israel påberoper seg å ha seiret i denne krigen, og jeg lurer da hva de legger i en seier... Var det verdt det?


Her er noen bilder fra den siste tiden. Søndag dro vil til et katolsk kloster som heter Dar Jamal, i Beit Shemesh. En utrolig deilig dag! Jeg må gjøre oppmerksom på at det IKKE er sterke bilder i denne samlingen:



Fullt av gamle gravhuler... noen var det til og med hodeskaller og andre beinrester i.

En utrolig vakker kirke, som heter Stefanus - kirken.



Her er vi i en hule som antageligvis de første kristne gjemte seg i. Tipper ikke de smilte like mye som Silje og jeg gjør her...



Jippi ja!!!





Lunch på taket. En munk hadde bursdag, så vi fikk bursdagskake og greier...





En sightseeing på farmen... I bygningen til høyre gjemte mange seg under 48 krigen.






Jentene girls



Norsk skål... anno Eli

Meg og Silje


Klatretur i et 2500 år gammelt oliventre!


2 kommentarer:

Anonym sa...

kan jo ikke si annet enn at det ser ut til at du har det ganske moro innimellom også:) for et på dager siden snødde det, nå er alt sørpe og om et par dager skal det snø igjen:) jadda......

Anonym sa...

Yay...Hvor er de seje de billeder. Hvor ser der bare dejligt ud sammenlignet med et pladret og gråt Danmark.